Met de trein door de Tauerntunnel - Reisverslag uit Sankt Johann im Pongau, Oostenrijk van Ria en Henri Brinke - WaarBenJij.nu Met de trein door de Tauerntunnel - Reisverslag uit Sankt Johann im Pongau, Oostenrijk van Ria en Henri Brinke - WaarBenJij.nu

Met de trein door de Tauerntunnel

Door: Ria en Henri

Blijf op de hoogte en volg Ria en Henri

16 Juli 2016 | Oostenrijk, Sankt Johann im Pongau

Gisteren stonden we aan de Vassacher See. Gisterenavond even naar de zee gewandeld, viel tegen wat de Oostenrijkers een zee noemen, noemen wij een visvijver. Afgelopen nacht was het redelijk koud. Dreven we een paar nachten geleden nog zwetend de tent uit, nu hadden we amper voldoende aan onze slaapzakken. Wel een enorm verschil in een paar dagen. Wel 15 tot 20 graden verschil, maar zolang het droog blijft is er niet veel aan de hand.
Vanochtend vroeg op, we moeten om 11:40 met de trein mee door de Tauerntunnel. Het is nog redelijk fris en bewolkt. Eerst een kop koffie op het zeezicht terras van de camping. Het kost daarna de nodige moeite om de route terug te vinden. We zien het mooie fietspad langs de Drau wel, maar helaas is de spoorlijn een onoverbrugbaar obstakel. Pas na 10 km kunnen we het fietspad op. Na 20 km ontbeten langs de Drau. Daarna een stuk met veel wind die de verkeerde kant op blaast. Eerst nog vrij veel beschutting later een vervelend kaal stuk. We komen net als de vorige dagen veel fietsers tegen, de Alpe Adria is een populaire fietsroute. De meesten fietsen de andere kant op omdat het startpunt dan 450 meter hoger ligt dan het eindpunt.
Bij het station aangekomen blijkt dat alle fietsplaatsen in de trein van 11:40 al bezet zijn. De eerste mogelijkheid is 2 uur later. Soms zit het mee soms tegen. Gelukkig kunnen we de tijd doorbrengen op een mooi terras in de zon.
Als de trein stopt staan wij bij de eerste wagon, we hebben gereserveerde fietsplaatsen in de 1e wagon. De machinist wijst ons echter naar de laatste wagon, een wagon speciaal voor fietsen. Daar aangekomen zegt de conducteur dat onze fiets tickets voor de 1e wagon zijn. Hij schudt zijn wijze hoofd als we hem vertellen dat we naar de laatste zijn gewezen. De fietswagon is volgens hem bijna vol. Past net met wat moeite. De fietstassen moeten er af. Lijkt ons niet zo'n goed idee. Nu veel werk en straks weer. Na enige discussie, de trein moet verder want hij is al te laat, krijgen we onze zin, de tassen mogen er op blijven.
Aan de andere kant van de Tauerntunnel is het bewolkt en koud. Gelukkig mogen we direct afdalen. Nog 36 km naar de camping. De laatste 10 km enkele zeer venijnige klimmetjes. In Schwarzach aangekomen blijkt de camping nog een venijnige klim verder te zijn. Praktisch ingesteld als we zijn besluiten we dat 5 km verderop (afdalend) langs de route ook een camping is. De keus is simpel na 86 km stoppen we op een camping in St Johann im Pongau. Morgen naar Salzburg.

• 17 Juli 2016 - 00:53

Jan Kers:

dit is een mooi verslag wij kunnen jullie hier nog volgen daar ons de weg nog in ons geheugen zit
    denk er wel aan dat wij vandaar in 2dagen thuis waren dus doe het kalm aan anders zijn julli veel te vroeg
    weer thuis groeten B en J